top of page
  • Zdjęcie autoraAneta Wyszyńska

Crystal Empire - od pomysłu się zaczęło

Zaktualizowano: 15 sty 2023





“Zaczęło się niepozornie od stworzenia Nieba i Piekła do historii obrazkowej. Wszystko jednak uległo zmianie, gdy zaczęłam tworzyć forum służące do rozgrywki fabularnej. Jednym słowem od forum po książki na wattpad i nie tylko.”


Czasami tak bywa, że pewne rzeczy stają się czymś naprawdę ważnym, fajnym i inspirującym dopiero, gdy spojrzymy na nie przez pryzmat czasu. W życiu nie pomyślałabym, że coś malutkiego stanie się tak dużo i urośnie do sporych rozmiarów. To jak z robieniem ciasta. Najpierw jest malutkie, ale dobrze przygotowane ładnie wyrośnie i będzie można z nich zrobić coś naprawdę dobrego i smacznego!


Nie inaczej było z moim światem. Najpierw zaczęło się od stworzenia historii do komiksu zwanego Demon Heart, którego akcja miała się dziać na planecie odległej wiele tysięcy lat świetlnych od Ziemi. Niebo i Piekło zamieniono na dwa kontynenty o przeróżnej faunie i florze. Ten projekt przetrwał, chociaż komiks nigdy nie doczekał się finałowych rozdziałów, zaś świat przez jakiś czas leżał w szufladzie. Do momentu, kiedy nie zrozumiałam jak fajne są sesje RPG, zarówno te pisane, jak i te przy stoliku. To naprawdę niesamowite doświadczenie, którego nie sposób opisać.


Gra na forum była tak wciągająca i ciekawa, że postanowiłam założyć własne miejsce tego typu. Zaczęło się od zimowej krainy, w jakimś tam świecie, o nieznanej nazwie i pochodzeniu. Crystal City, tak nazywało się moje pierwsze forum. Im dłużej nad nim pracowałam, zrozumiałam, że chcę stworzyć coś bardziej ambitnego. Nie zapomnę tych wszystkich zarwanych nocy, najpierw samej potem z ludźmi jacy pomagali mi tworzyć świat przedstawiony. Jestem naprawdę wdzięczna tym, którzy oddali mi część swojego czasu na kreowanie świata przedstawionego. Nie ważne, że nie los zadecydował, że kontakt nam się urwał. Liczy się to, że ja nadal o nich pamiętam i nigdy nie zapomnę. Dołożyli cegiełkę i ja zawsze będę o tym pamiętać, wspominać i pisać o tym, gdzie się tylko da. Nawet tutaj, bo warto pamiętać o tych, którzy coś nam od siebie oddali, zwłaszcza czas.


Nim się obejrzałam forum zyskało nazwę Crystal Empire. Ze starego forum została tylko nazwa i motyw Głównej Fabuły jaka rozgrywa się w mieście. Jednak historie, jakie zaczęłam tworzyć z innymi, jak również sama pod nazwą Kroniki Zjednoczonego Kryształowego Królestwa, dzieląc je na cały świat pokazały, że to coś więcej niż tylko samo miasto. To rozbudowany świat, który ma własną historię, postacie, faunę i florę, a nawet prawo. Zrozumiałam, jak ogromne jest to, co udało się stworzyć gdy forum zyskało wikipedię założoną na Fandom Wiki. Wtedy dotarło do mnie, jak piękne i wspaniałe jest to wszystko. I co najważniejsze, daje radość innym. Nawet nie wiecie, jak przyjemnie jest słuchać ludzi, którzy dziękują mi i za poprawienie im nastroju, rozegraniu jakiejś nietuzinkowej sesji. Takiej od herbatki i ciasteczek, po klimaty w jakich postacie zmagają się z problemami na podłożu relacji międzyludzkich, psychologicznych rozmyślaniach nad wieloma sprawami, czy otarciu się o śmierć. Dochodzi również miłość i problemy z nią związane. Wzloty i upadki, jakie sprawiają, że postacie nabierają realności. Tak, aby każdy z biorących w tym wszystkim udział, w tych sesjach, czy krótkich przygodach, opowiadaniach dały możliwość ujrzeć w nich siebie samego.


Ale, ale czym jest Crystal Empire, Kroniki Zjednoczonego Kryształowego Królestwa Ziemi? Otóż, podobnie jak na Crystalpedii napiszę, że “jest forum osadzonym w realiach autorskich, czyli takich, w których twórca stworzył świat lub jego dalsze losy od podstaw według własnego uznania. Świat przedstawiony na forum jest wieloletnim projektem, który swoje początki miał około roku 2005 i zaczął się od stworzenia wizji Piekła i Nieba do historii komiksowej. Z biegiem czasu pomysł ewoluował, zmieniał się, pewne elementy zostały usunięte, jeszcze inne dodane czy też zmienione. Bardzo duży wpływ na rozwój obecnego stanu świata przyczynili się ludzie, których fascynuje fantastyka, jak również mitologie np. Starożytnego Egiptu, Grecji czy Nordycka, a nawet Słowiańska, religie świata, jak również różne kultury społeczeństwa, które na swój odmienny sposób są ciekawe i pozwalają poznać, czy zrozumieć inne kultury. Stąd też, w świecie, w jakim przyjdzie Wam grać, spotkacie wiele nawiązań do wyżej wspomnianych rzeczy.”


Tym jest Crystal Empire. Cieszę się, że spod moich i osób, które mi pomagały wyszło coś tak pięknego. Coś co daje radość, smutek i pobudza wyobraźnię do działania!


bottom of page